Sahabat

Tuesday, January 11, 2011

oleh : al-fateh
 
TUAN HAJI ROSDI BAHAROM
 
“Ubat bagi orang muda adalah jihad bukannya rehat” Dr assyahid Dr Abdullah Azam. Jangan kita jadi orang yang rehat tunggu mati(RTM).

Kita sebenarnya dicipta untuk kebahagiaan dan perlu untuk mendapat kebahagiaan. Tetapi perlu mencapai melalui 3 perkara

1.Kebahagiaan dalam mengingati allah. Manusia yang tidak mengenal allah akan tidak merasa kebahagiaan ini.

2.Apabila seseorang mengingati allah maka dia akan mentaati allah.

3.Apabila dia hilang allah dan berusaha untuk mentaati allah maka dia akan dincintai allah.
Hanya dengan kenal,mentaati,cintai allah maka dia dapat cinta allah. Carilah cinta allah dalam perkara yang paling disenangi ataupun tidak.

Cinta adalah amalan hati. Bukannya mata atau jasad yang akan wujud dalam lahiriyyah. Cinta “is a noun and is a verb”. Ada perbuatan untuk membuktikan cinta itu. Contohnya macam orang melayu yang sukar mengucapkan “I love you” pada isterinya. Kalau cakap rasa meremang bulu roma.

Ungkapkanlah rasa cinta itu bagi yang halal sahaja. Apabila cinta itu sesuai dengan apa yang allah redha maka dia menjadi ibadah. Kalau sebaliknya maka ia menjadi maksiat. Jadi jangan mulakan rumah tangga yang suci dengan maksiat. Kata Dr Hisyam ‘Amali ”we get married to increased our iman”. Tidak mungkin meningkat iman melalui maksiat.

Jadi pada teman-teman berfikirlah. Kosongkan jiwa anda dengan cinta yang maksiat. Ini pengorbanan yang cukup besar. Kalau anda cinta allah hantarlah mesej terakhir dan tamatkan cinta bermaksiat ini. Dalam rumah tangga sahaja cinta itu menjadi ibadah.

Ulama bahagi cinta kepada beberapa bahagian:

1.Cinta yang berbentuk ibadah. Timbulnya rasa rendah kepada allah. Hujurat ayat 7 ”allah jadikan cinta dengan keimanan dan rasa indah dengan cinta itu”. Orang yang benar-benar beriman akan cinta dengan keimanan. Siapa yang benar-benar beriman? Orang yang mencintai apa yang cinta dan benci apa yang allah benci.

2.Cinta syirik. Cinta allah dan selainnya. Kalau cinta seorang siswa atau siswi sehingga durhaka kepada allah maka anda berada dalam bahaya syirik pada allah.

3.Cinta maksiat. Majoriti berlaku di IPT. Penyakit serius di IPT. Mereka melaksana apa yang allah haramkan. Bermula dengan maksiat jari(sms).

4.Cinta manusiawi. Fitrah. Siapa yang tidak ada maka hatinya telah kering.

Muhasabah diri kita bagaimana kita menguruskan cinta kita. Dan perlu kita ketahui bagaimana hendak dapat cinta allah seperti berada dalam suasana dzikrullah. Tapaknya adalah menjadikan allah dalam setiap pergerakan kita.

Kalau kita ditemukan cinta pada allah maka lihatlah pada solat rakaat sebelum suboh. Ini cinta yang allah bagi.
edcoustic

Lagi yang perlu kita risaukan cinta yang tidak berbalas. Bayang ketika ketika hajat pada allah, allah tidak pandang langsung pada kita. Hilang kasihnya kasih allah pada kita.

Cantik sungguh peringatan ini. Carilah allah dalam kehidupan.
hasnul

Kepada mahasiswa APIUM NP nantikan seminar cinta berpaksikan wahyu di UMNP anjuran Kelab Fasilitator. Moga allah redha.


No comments:

Post a Comment