Sahabat

Friday, February 4, 2011

| TAMAR' 11 |

Fasilitator yang terlibat untuk TAMAR' 11
Pada 20 hingga 23 Januari 2011 yang lalu, seramai 15 orang ahli Kelab Fasilitator APIUM NP telah dijemput sekali lagi ke Asrama SMK Mulong untuk menjalankan satu Program Orentasi bagi sesi 2011. Untuk makluman, ini kali kedua Kelab Fasilitator diberi kepercayaan oleh pihak Asrama SMK Mulong untuk menghandle TAMAR' 11 ini.

Triumph of Academic,Moral and Religion 2011 atau pun TAMAR'11 bermula pada hari Khamis dan berakhir pada hari Sabtu. Tiga hadaf utama yang perlu difokuskan adalah akademik,sahsiah dan rohani. Seramai 105 orang pelajar yang tinggal di asrama yang terdiri daripada tingkatan satu hinggalah tingkatan enam atas keseluruhannya menjadi sasaran utama bagi program TAMAR' 11 ini. Disambut oleh Cikgu Asyikin sedikit sebanyak memberi keterharuan buat fasilitator yang terlibat.

Aktiviti bermula dengan pendaftaran para peserta dan seterusnya sesi penyerahan peserta kepada fasilitator oleh Ustaz Izani dan taklimat dari pengarah program TAMAR'11adamalamnya selepas solat Maghrib dan Isyak sesi LDK 1 iaitu Ice Breaking pun dijalankan. Melalui LDK 1 ini,peserta telah dibahagikan kumpulan dengan bermain Puzzle Negeri. Sebagai hasilnya setiap kumpulan mempunyai 11 orang ahli dan seorang fasilitator. Setelah fasilitator bertaaruf dengan adik-adik,adik-adik diminta mencipta satu trademark bagi kumpulan mereka mengikut kreativiti masing-masing dan diminta mempersembahkannya.

Pada hari kedua, slot pengisian bersama Ustaz Zulkifli dari KTD.Apa yang dapat dilihat, beliau cuba untuk menarik para peserta supaya berani untuk ke hadapan disamping  melatih peserta supaya berani untuk bersuara atau menyuarakan pendapat. Sebagai umpan, beliau telah membawa banyak cenderahati untuk memancing para peserta. Jelas disitu 1/3 daripada tembok 'keseganan' para peserta telah roboh. Jutaan terima kasih diucapkan kepada Ustaz Zulkifli kerana sudi meluangkan masa bersama warga TAMAR' 11 dan diatas ilmu yang dicurahkan.

LDK seterusnya adalah BUANG SAYANG. Disini fasilitator akan memberi sehelai kertas kosong kepada adik-adik. Kemudian meminta adik-adik untuk membahagikan kertas tersebut kepada 4 bahagian dan menulis nama empat orang yang mereka sayang. Misalnya emak,abah dan sebagainya. Setelah itu fasilitator akan menyuruh adik-adik supaya membuang 3 kertas tadi dan tinggalkan sehelai sahaja ditangan. Fasilitator perlulah bijak untuk menguruskan adik-adik jika ketika berlaku gangguan emosi.Resolusinya adalah walaubagaimana pun jangan sesekali kita membuang ibu dan ayah serta adik beradik dan sanak saudara yang terdekat kerana hanya meraka yang kita ada ketika susah dan senang. Dan selalu ingatlah bahawa ALLAH sentiasa berada disisi kita.

Pada sebelah petangnya pula satu lagi LDK telah dijalankan iaitu SMART SOLAT. Menerusi LDK ini adik-adik akan diajar kaifiat solat yang lebih sempurna. Perkara yang ditekan disini adalah bacaan-bacaan solat dan kaifiatnya.Bermula daripada niat solat hinggalah tertib  Disamping itu fasilitator juga turut menekankan tentang cara berwuduk yang betul. 

Malam Kebudayaan dan Kesenian Islam atau pun (MKKI) pula dijalankan pada sebelah malam kedua. Adik-adik lelaki telah diberi task megikut setiap kumpulan untuk menyampaikan persembahan Pentomen mengikut tajuk dan tema yang diberikan oleh fasilitator. Pelbagai gelagat dan aksi telah mereka persembahkan dengan sepenuh bakat yang ada. 

Slot seterusnya adalah slot Malam Muhasabah. Malam air mata. Adik-adik diberi sedikit nasihat dan kesedaran tentang tanggungjawab terhadap Allah, ibubapa dan sahabat handai. Malam Muhasabah diakhiri dengan slot HATI KE HATI iaitu bersalaman dengan para fasilitator. Air mata menjadi saksi diatas kesedaran yang berjaya dipupuk dalam diri setiap peserta. 

Seusai bersarapan pagi,aktiviti EXPLORACE dijalankan.Hadaf disini pula ialah untuk melahirkan pelajar yang aktif rohani dan jasmani. Adik-adik perlulah menghadapi beberapa checkpoint dengan menyelesaikan task yang diberikan oleh fasilitator.


Gambar-gambar yang sempat disnap untuk dijadikan kenangan.

SESI PENDAFTARAN

Bersemangat
Memeriksa nama masing2

SESI TAKLIMAT
Ucapan dari pengarah program

Mnedengar taklimat dgn khusyuk

Teliti mendengar
Makan berjemaah
Bersantap bersama teman

Sangat khusyuk!!
Membaca yasin


Kuliah maghrib oleh Saudara Hakimi

LDK 1: ICE BREAKING
Try to solve a very complicated puzzle
Puzzle yg telah siap
Se lagi dik!!

Fasi cuba untuk pecahkan ais

Memerah otak mencipta trademark
Ewau bule ewau bule...lalalala

'' Namo abe Aqiel..."
SENAMAN PAGI & PETANG

1..2..3..4..5..1..2..3..4..5
Alamak! kaki x stabil lah..

HATI KE HATI
" Saya minta maaf kak.."

"Dah dah xmo nangis dah shh..adik kan budak baik.."
EXPLORACE..!!

Kerusi hangat

Sorak burung

Gerak gempur

Monyet bijak

MAJLIS PERASMIAN PENUTUP
Guru-guru kanan SMK Mulong

Antara guru yang hadir ketika Majlis Perasmian Penutup

Barisan fasilitator muslimat

Teliti mendengar ucapan perasmi


Cenderahati drpd pihak kelab untuk SMK Mulong

Cenderahati drpd pihak SMK Mulong untuk fasilitator

No comments:

Post a Comment